انواع ژنراتور (Electric generator)
انواع ژنراتور (Electric generator)
ژنراتور دستگاهی است که برای تولید برق به کار می رود و انواع بسیار گسترده ای دارد. به طور کلی ژنراتور هم برای تولید برق از انرژی مکانیکی و هم برای ذخیره برق در زمان خاموشی کاربرد دارد. برخی از ژنراتورها با سوخت و برخی دیگر با ذخیره برق در باطری کار می کنند. اغلب ژنراتورها از قطعات یکسانی بهره می برند و در واقع در برخی از آن ها فقط قدرت و نوع قطعه تغییر پیدا می کند. ژنراتورها دستگاه هایی هستند که از اجزای جدانشدنی صنعت برق برای تولید انرژی به شمار می روند. این دستگاه ها در ابعاد بسیار مختلفی در صنایع وجود دارند و از دستگاه های غول پیکر در نیروگاه ها تا انواع کوچکتر و دیزلی برای استفاده در کارخانه ها و کارگاه های کوچک و ادارات و بیمارستان ها را شامل می شوند.
شرکت آرین نور پارس انرژی در راستای مشاوره و فروش انواع محصولات برق صنعتی، ژنراتور، الکتروموتور و پمپ خدمات رسانی میکند.
توضیحات محصول
ژنراتور چیست؟
ژنراتور دستگاهی است که برای تولید برق به کار می رود و انواع بسیار گسترده ای دارد. به طور کلی ژنراتور هم برای تولید برق از انرژی مکانیکی و هم برای ذخیره برق در زمان خاموشی کاربرد دارد.
برخی از ژنراتورها با سوخت و برخی دیگر با ذخیره برق در باطری کار می کنند. اغلب ژنراتورها از قطعات یکسانی بهره می برند و در واقع در برخی از آن ها فقط قدرت و نوع قطعه تغییر پیدا می کند.
به زبان ساده تر ژنراتور برق وسیله ای است که انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می کند.
باید بدانیم که ژنراتور انرژی الکتریکی را به خودی خود تولید نمی کند، بلکه با استفاده از انرژی مکانیکی عرضه شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ ها در مدار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید می کند.
تاریخچه ژنراتور
یکی از مخترعان این نوع دستگاه، یک شخص آلمانی به نام ورنر وان زیمنس بود که ژنراتورهای بهبود یافته DC را در سال ۱۹۶۵ طراحی کرد و آن را داینامو نامید.چند سال بعد از اختراع این شخص، مدل های دیگر توسط مخترعان فرانسوی و انگلیسی ساخته شد.
توان هر ژنراتور بر حسب کیلو ولت آمپر (KVA)، کیلو وات (KW) و اسب بخار (HP) بیان می شود.
ژنراتور چگونه کار میکند؟
ژنراتور وسیلهای است که انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی بعنوان خروجی تبدیل میکند. این مهم است که درک کنیم که ژنراتور واقعا انرژی الکتریکی خلق نمیکند. در عوض، با استفاده از انرژی مکانیکی عرضه شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم سیم پیچها در مدار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید خواهد کرد. این جریان، شارژ الکتریکی جریان الکتریکی عرضه شده توسط ژنراتور است. مکانیسم ژنراتور را میتوان با درک کار پمپ آب فهمید که باعث جریان آب میشود، اما واقعا آبی ایجاد نمیکند و فقط آب جریان مییابد.
کار ژنراتورهای مدرن امروز بر مبنای القای الکترومغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ میباشد. فارادی کشف کرد که جریان بالای بار الکتریکی میتواند توسط حرکت رسانای الکتریکی مانند سیمی که شامل بار الکتریکی در میدان مغناطیسی است القا شود. این حرکت تفاوت ولتاژی را بین دو انتهای سیم یا رسانای الکتریکی ایجاد میکند که در عوض باعث میشود بار الکتریکی جریان بیابد و جریان الکتریکی تولید شود.
اجزای اصلی ژنراتور
اجزای اصلی ژنراتور الکتریکی به صورت زیر تقسیم بندی میشود:
(۱) موتور
موتور منبع ورودی انرژی مکانیکی به موتور ژنراتور است. اندازه موتور بطور مستقیم متناسب با حداکثر توان خروجی عرضه شده است. چندین فاکتور را نیاز است که در ذهن داشته باشید در حالی که دارید موتور ژنراتور را بررسی میکنید. سازنده موتور باید برای رسیدن به خصوصیات کارکرد کامل موتور و برنامههای نگهداری مشاوره بدهد.
الف- نوع سوخت مورد استفاده- موتور ژنراتورها با انواعی از سوختها مانند دیزل، گازوییل، پروپان (در فرم مایع شده یا گاز)، یا گاز طبیعی کار میکنند. موتورهای کوچکتر معمولا با گازوییل کار میکنند در حالی که موتورهای بزرگتر با دیزل، پروپان مایع، گاز پروپان یا گاز طبیعی کار میکنند. موتورهای اصلی همچنین میتواند دوگانه سوز باشند یعنی هم با دیزل هم با گاز کار کنند.
ب- موتورهایی با والو بالاسری (OHV) در برابر موتورهای غیر OHV- موتورهای OHV از موتورهای دیگر متفاوت هستند در والو ورودی و خروجی موتور که در سر سیلندر موتور قراگرفته است در مقابل بلوک موتوری که سوار شده است. موتورهای OHV چندین مزیت نسبت به موتورهای دیگر دارد مانند:
طراحی جمع و جور
مکانیسم کار سادهتر
دوام پذیری
راحتی کار در عملیات
انتشار دود کم
به هر حال، موتورهای OHV گرانتر نسبت به موتورهای دیگر است.
ج- قالب آهن در سیلندر موتور (CIS) – CIS آستری در موتور سیلندر است. آن ساییدگی و پارگی را کاهش میدهد و دوام موتور را تضمین میکند. اکثر موتورهای OHV با CIS تجهیز شده اند، اما لازم است تا برای این ویژگی در موتور ژنراتور بررسی شود. CIS خصوصیت گرانی نیست، اما نقشی مهم در دوام پذیری موتور بازی میکند به ویژه اگر نیاز باشد تا ژنراتور را اغلب برای مدت زمان طولانی استفاده کنید.
(۲) دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور)
آلترناتور همچنین به نام genhead نیز شناخته شده است که بخشی از ژنراتور است که خروجی الکتریکی از ورودی مکانیکی عرضه شده توسط موتور را تولید میکند. آن شامل مونتاژ قطعات ثابت و متحرک روکشی شده در جایش است. اجزا باهم کار میکنند و باعث حرکت نسبی بین میدانهای مغناطیسی و الکتریکی میشوند که به نوبه خود الکتریسیته تولید میکنند.
الف- استاتور: جز ثابت است که شامل مجموعهای از زخم رساناهای الکتریکی در کویل ه. روی یک هسته آهنی است.
ب- روتور/ آرماتور- بخش متحرکی است که میدان الکتریکی چرخشی را به هر یک از سه طریقی که در پی میآید تولید میکند:
۱) توسط القا: بعنوان آلترناتورهای بدون جاروبک شناخته میشوند و معمولا در ژنراتورهای بزرگ استفاده میشوند.
۲) توسط مغناطیس پایا: در واحدهای کوچک آلترناتور معمول است.
۳) با استفاده از محرک: محرکی با منبع کوچکی از جریان مستقیم (DC) است که به روتور از طریق مونتاژ حلقههای لغزش و برس است.
روتور میدان مغناطیس متحرکی را در اطراف استاتور تولید میکند که تفاوت ولتاژ را بین سیم پیچهای استاتور القا میکند. این خروجی جریان متناوبی (AC) را از ژنراتور تولید میکند.
عواملی که در پی میآید نیاز است تا در ذهن داشته باشید در حالی که آلترناتور ژنراتور را ارزیابی میکنید:
۱) مکان فلزی در مقابل پلاستیک: طراحی تمام فلزی دوام آلترناتور را تضمین میکند. مکان پلاستیکی با زمان تغییر شکل مییابد و باعث میشود تا اجزای متحرک آلترناتور بی حفاظ شوند. این سایش و پارگی را افزایش میدهد و مهمتر از آن برای کاربر خطرناک است.
۲) بلبیرینگ در مقابل نیدل بیرینگ: بلبیرینگها ترجیج داده میشوند و با دوام ترند.
۳) طراحی بدون جاروبک- آلترناتوری که از جاروب استفاده نمیکند نیاز به نگهداری کمتر و تولید نیروی پاکتر دارند.
(۳) سیستم سوخت
سیستم سوخت در ژنراتورهای گازسوز:
سیستم سوخت در دیزل زنراتور ها:
تانک سوخت معمولا ظرفیت کافی برای حفظ کارکرد ۶ تا ۸ ساعت را بطور متوسط دارد. در مورد واحدهای کوچک موتور ژنراتور، تانک سوخت قسمتی از پایه ژنراتور است یا سوار بر روی چارچوب ژنراتور شده است. برای کاربردهای تجاری، ممکن است لازم باشد تا بطور مستقیم باشد و روی تانک سوخت خارجی نصب شده باشد.
قسمتهای معمول سیستم سوخت در پی میآید:
۱) ارتباط لوله از مخزن سوخت به موتور – عرضه مستقیم سوخت از تانک به موتور و برگشت مستقیم از موتور به تانک
۲) ارتباط سرریز از تانک سوخت به لوله زهکش – نیاز است تا هر سرریزی در طول پرکردن تانک باعث نشت مایع روی مجموعه ژنراتور نشود.
۳) پمپ سوخت:سوخت را از تانک ذخیره اصلی به تانک روز منتقل میکند. پمپ سوخت نوعا بطور الکتریکی کار میکند.
۴) جداکننده آب و سوخت: آب و ماده خارجی را از سوخت مایع برای پشتیبانی از اجزای دیگر ژنراتور در مقابل خوردگی و آلودگی جدا میکند.
۵) انژکتور سوخت: سوخت مایع را اتمیزه کرده و در میزان مورد نیاز سوخت در اتاقک احتراق موتور اسپری میشود.
(۴) تنظیم کننده ولتاژ
این نام بر این دلالت دارد که این قسمت ولتاژ خروجی موتور ژنراتور را تنظیم میکند. این مکانیسم در زیر در مقابل هر جزیی که قسمتی در فرآیند دورهای تنظیم ولتاژ را تنظیم میکند.
۱) تنظیم کننده ولتاژ: تبدیل ولتاژ AC به جریان DC – تنظیم کننده ولتاژ را از بخش کوچکی از خروجی ولتاژ AC ژنراتور است و به جریان DC تبدیل میکند. تنظیم کننده ولتاژ سپس جریان DC را تغذیه میکند که به عنوان سیم پیچ ثانویه استاتور است که به عنوان سیم پیچ محرک شناخته شده است.
۲) سیم پیچ محرک: تبدیل جریان DC به جریان AC- سیم پیچ محرک الان کارکردی مشابه سیم پیچ اولیه استاتور است و جریان AC کمی تولید میکند. سیم پیچ ثانویه به واحدهایی که به عنوان یکسوکننده چرخشی شناخته شده اند وصل هستند.
۳) یکسوکنندههای چرخشی: تبدیل جریان AC به جریان DC- این یکسوکننده جریان AC توسط سیم پیچهای یکسوکننده تولید میشوند و به جریان DC تبدیل میشود. این جریان DC منتهی به روتور/آرماتور است که میدان الکترومغناطیسی است است بعلاوه میدان مغناطیس چرخشی روتور/آرماتور.
۴) روتور/ آرماتور: تبدیل جریان DC به ولتاژ AC – روتور/ آرماتور الان ولتاژ بیشتری AC را در سیم پیچ استاتور است که ژنراتور الان خروجی بیشتری ولتاژ AC تولید میکند.
این سیکل ادامه میییابد تا اینکه ژنراتور شروع به تولید معادل ولتاژ خروجی برای ظرفیت عملکرد کامل است. در نتیجه خروجی ژنراتور افزایش مییابد و تنظیم کننده ولتاز جریان DC کمتری تولید میکند. یکبار ژنراتور به ظرفیت کامل عملکرد میرسد که تنظیم کننده ولتاژ به میزان تعادلی میرسد و جریان DC کافی برای حفظ خروجی در سطح عملیاتی بالا حفظ کند. موقعی که شما باری را به ژنراتور اضافه میکنید ولتاژخروجی به مقدار کمی پایین میآید. این تنظیم کننده ولتاژ را در عمل برمی انگیزاند و سیکل بالایی شروع میکند. سیکل ادامه مییابد تا اینکه خروجی ژنراتور تا ظرفیت عملکردی کامل افزایش مییابد.
(۵) سیستمهای خنک کننده و اگزوز
۱) سیستم خنک کننده
استفاده متوالی از ژنراتور باعث میشود که اجزای مختلف آن گرم شوند. لازم است که سیستم خنک کننده و تهویهای باشد تا با گرمای تولید شده در این فرآیند کنار بیاید.
آب تازه یا خام گاهی اوقات به عنوان خنک کننده برای ژنراتورهاست، اما این اکثرا محدود به موقعیتهای خاصی مانند زنراتورهای کوچک کاربردهای شهری یا واحدهای بسیار بزرگ تا ۲۲۵۰ کیلووات و بالاتر میشود. هیدروژن گاهی اوقات به عنوان خنک کنندهای برای سیم پیچ استاتور واحدهای بزرگ ژنراتور استفاده میشوند، چون بسیار کاراتر در جذب گرما نسبت به هر خنک کننده دیگر است. هیدروژن گرما را از بین میبرد و آن را از طریق تبادل گر گرمایی در مدار خنک کنندگی ثانویه هستند که شامل آب دمیرالیزه بعنوان خنک کننده است. این که چرا ژنراتورهای بسیار بزرگ و کارخانجات نیروی کوچک اغلب برجهای سردکننده بزرگی کنار خودر دارند. برای همه کاربردهای معمول دیگر، هم مسکونی و هم صنعتی، رادیاتور استاندارد و فنی روی ژنراتور وصل شده اند و به عنوان سیتم خنک کنندگی اولیه کار میکنند.
لازم است که سطوح خنک کنندگی ژنراتور بر پایه روزانه بررسی شود. سیستم خنک کنندگی و پمپ آب تازه میتوانند آب را با فشار آب بعد از هر ۶۰۰ ساعت ریخته میشود و تبادل گر گرمایی باید بعد از هر ۲۴۰۰ ساعت کار ژنراتور تمیز شود. ژنراتور باید در منطقهای باز و تهویه دار انجام شود که تامین کافی با هوای تازه انجام شود. کد الکتریکی ملی (NEC) فضای حداقل سه فوتی را باید در تمام جوانب ژنراتور در اختیار قرار میدهد تا جریان آزاد هوای خنک کننده تضمین شود.
۲) سیستم اگزوز
گازهای اگزوز توسط ژنراتور از هر نوع موتور دیزلی یا گازوییلی خارج میشوند و شامل مواد شیمیایی به شدت سمی بودند که نیاز دارند بطور مناسبی مدیریت شوند. از اینرو، لازم است تا سیستم اگزوز مناسبی وصل شوند تا ترتیب گازهای اگزوز را بدهند. اینجا نمیتوان تاکید کافی بر بقایای سمی مونوکسیدکربن داشت که یکی از متداولترین علل برای مرگ در مناطق تحت تاثیر طوفان بعد از آن است که مردم تمایل دارند در مورد آن زمانی فکر میکنند که بسیار دیر شده است.
لولههای اگزوز معمولا از چدن، آهن نرم یا فولاد هستند. لولههای اگزوز معمولا به موتور با استفاده از متصل کنندههای منعطف برای حداقل کردن لرزش و جلوگیری از صدمه به سیستم خروجی ژنراتور استفاده میشوند. لوله اگزوز در خاتمه به فضای بیرون میرسند باید از طریق درها، پنجرهها و دیگر محلهای باز خانه یا ساختمان خارج شوند. باید تضمین کنید که سیستم اگزوز ژنراتور مرتبط با تجهیزات دیگری نیست. باید همچنین باید افراد معتبر مشاوره کنید که تعیین کنند که آیا کار ژنراتورتان نیاز به تایید قدرتهای محلی دارد تا تضمین کنند که مطابق با قوانین محلی برای اینکه در مقبل جریمهها و دیگر خطاها پشتیبانی شوند.
(۶) سیستم روغنکاری
چون ژنراتور دارای قطعات محرک در موتورش ااست که نیاز است تا روغنکاری برای تضمین عملیات دوام و نرم برای دوره زمانی طولانی است. موتور موتور ژنراتور توسط روغن ذخیره شده در پمپ است. باید سطح روغنکاری روغن هر ۸ ساعت کارکرد ژنراتور بررسی شود. باید همچنین برای هر نوع نشت روغنکاری و تغییر در روغنکاری در هر ۵۰۰ ساعت کارکرد ژنراتور است.
(۷) شارژر باطری
شروع عملکرد ژنراتورباطری محور است. شارژر باطری باطری ژنراتور شارژ شده توسط عرضه نمودن آن با ولتاژ شناور دقیق است. اگر ولتاژ شناور خیلی پایین است باطری زیر شارژ حفظ خواهد شد. اگر ولتاژ شناور خیلی بالاست عمر باطری را کوتاه خواهد کرد. شارژر باطری معمولا از فولاد ضد زنگ برای جلوگیری از خوردگی ساخته شده است. آنها همچنین کاملا اتوماتیک است و نیاز به هر تنظیمی ساخته شده ندارد یا هر تنظیماتی تغییر کرده باشد. ولتاژ خروجی DC شارژر باطری مجموعهای از ۲ ٫ ۳۳ ولت در هر سلول است که ولتاژ شناور دقیقی برای باتریهای اسیدی سربی است. شارژر باطری ولتاژ خروجی ایزوله شده DC دارد که با کارکرد نرمال ژنراتور مداخله نمیکند.
(۸) کنترل پنل
این رابط کاربر با ژنراتور است و شامل خصوصیاتی برای پریز الکتریکی است. کارخانجات مختلف قسمتهای متفاوتی در کنترل پنل گنجانده اند. بخش از این موارد در زیر آمده است.
۱) روش و خاموش الکتریکی- کنترل استارت اتوماتیک به طور خودبخود ژناتور در طول قطع برق است که بر ژنراتور نظارت میکند در حالی که در حال کار است و بطور اتوماتیک خاموش میشود زمانی که بیشتر دیگر مورد نیاز نیست.
۲) معیار موتور- معیارهای مختلف نشان میدهد که پارامترهای مهمی مانند فشار روغن، دمای خنک کننده، ولتاژ باطری، سرعت چرخش موتور و دوره عملکرد است. اندازه گیری و نظارت ثابت این پارامترها قادرند موتور ژنراتور را غیرقابل ساخته اند موقعی که هر از این سطوح آستانه مربوطه است.
۳) معیار ژنراتور- کنترل پنل معیارهایی دارد که همچنین برای اندازه گیری جریان خروجی و ولتاژ و فراوانی عملکردی دارد.
۴) کنترلهای دیگر- انتخاب فاز سوییچ، سوییچ فرکانس و کنترل موتور سوییچ (حالت کتابچه راهنمای کاربر، حالت خودکار) در میان دیگران
(۹) چارچوب/شاسی موتور ژنراتور
دیزل ژنراتور، قابل حمل یا ثابت میباشد، در حالت کلی تمامی تجهیزات بالا بر روی سکو یا همان شاسی قرار میگیرد.
انواع ژنراتور
ژنراتورها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد مختص خودشان را دارند. از جمله مهم ترین انواع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
دیزل ژنراتور (Diesel generator)
دیزل ژنراتور با سوخت دیزل و گازوئیل کار می کند و نیاز به نگهداری دقیق و مرتبی دارد. این دستگاه می تواند برای مکان هایی مثل بانک ها و بیمارستان ها مفید باشد.
ژنراتور بنزینی (Gasoline generator)
ژنراتور بنزینی و دیزلی مثل هم کار می کند و فقط سوخت آن ها متفاوت است و در نوع بنزینی باید به فیلتر هوا رسیدگی بیشتری شود.
ژنراتور گازسوز یا گازی (Gas generator)
ژنراتور گازی بسیار نوع حساسی از ژنراتورها هستند. این نوع دیزل ژنراتور قدرت تحریق بسیار زیادی دارد و همین ویژگی باعث حساس شدن این دستگاه شده است.
ژنراتور آبی (Hydro generator)
این نوع از ژنراتورها با ایجاد چرخش در پره ها و اجزای دیگر اقدام به تولید برق می کند.
مولد برق خانگی نیمه صنعتی (Household generator)
مولدها خودشان به انواع مولد اضطراری، پایه، دائم و چند منظوره تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.
ژنراتورهای سه فاز (Three phase generator)
این نوع ژنراتورها برای صنایع بسیار بزرگ به کار می روند و برق زیادی مصرف می کنند.
هر نوع ژنراتور کاربرد خاص خود را دارد و به گونه ای کار می کند. ژنراتورها یا تولید برق می کنند و یا اینکه برق را ذخیره و در مواقع قطعی برق از آن استفاده می کنند. وقتی که برق می رود و یا اختلال برق صورت می گیرد، ژنراتورها به کمک شما می آیند و تا زمانی که برق دوباره وصل شود، به شما کمک می کنند. برخی از ژنراتورها به صورت خودکار زمانی که برق می رود و یا اختلال به وجود می آید، فعال می شوند و برخی دیگر را باید به صورت دستی فعال کنید.
موارد کاربرد دیزل ژنراتور ها
موارد کاربرد دیزل ژنراتور ها : دو گروه از دیزل ژنراتور ها وجود دارند : دو زمانه و چهار زمانه ، که معمولا از گروه چهار زمانه به دلیل قدرت بیشترش در مقایسه ی با دو زمانه ها استفاده می شود. به طور معمول گروههایی از سیلندرها در مضربی از دو استفاده می شوند اگرچه می توان از هر کدام از این سیلندرها برای قرار گرفتن در میل لنگ به منظور جلوگیری از لرزش و حفظ تعادل استفاده کرد. ژنراتور ها معمولا به صورت تک فاز و یا سه فاز استفاده می شوند. در اکثر مصارف خانگی از تک فاز و در مصارف صنعتی و تجازی از سه فاز. دیزل ژنراتور ها معمولا برای مصارف دائمی و کم هزینه بسیار مناسب می باشند. دیزل های مدرن معمولا کم صدا و نگهداری انها آسان است.
دیزل ژنراتور ها تجاری/ برنامه های کاربردی و صنعتی
این دستگاه برای پاسخگویی به نیازهای صنایع کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده است. دیزل ها محصولاتی انقلابی هستند که نیرویی تمیز و مناسب برای شرکتها ، خانه ها و تجارت های کوچک را فراهم می آورند. کاهش هزینه ی برق پشتیبان و راحت تر کردن نصب ژنراتورها در این روزها بسیار متداول شده است. معمولا شرکتها سود خود را زمانی که برق قطع می شود از دست می دهند. با توجه به تاثیر از دست دادن این سود ، اقتصاد سرمایه گذاری در نیروی برق آماده به کار (پشتیبان)بسیار پر اهمیت میباشد. بسیاری از ژنراتورهای مدرن برای رویارویی با نیروی برق مورد نیاز ضروری طراحی شده است. این واحد به صورت ادامه دار نیروی الکتریکی را نظارت می کند و به صورت خودکار زمانی که برق قطع می شود شروع به کار میکنند. و زمانی که برق وصل شد خاموش می شود. در صنایع در پروسه های بحرانی ژنراتور ها می توانند برق مورد نیاز را برای همه یا قسمتهای انتخاب شده فراهم آورند. این کیفیت منجر به استفاده گسترده این دیزل ها در همه ی برنامه های صنعتی، تجاری، تفریحی و … شده است. امروزه بسیاری از بیمارستانها، هتل های پنج ستاره، مراکز توسعه ی تجاری، طرحهای تولیدی، ارتباطات ، مراکز اقتصادی ، مراکز داده, موارد اورژانسی ، صنایع بزرگ و کوچک به نیروی بدون قطع و دیزل ژنراتور پشتیبان نیاز دارند.
کاربرد در جاده ها
بسیاری از وسایل حمل و نقل سنگین مانند تراکتورها، اتوبوسها، کشتی ها، قطارهای مسافربری، ژنراتورهای بزرگ قابل حمل و نقل، بسیاری از مزرعه داران و وسایل کوچکتر از موتوهای دیزلی استفاده می کنند. با این حال در برخی از کشورها استفاده ی این موتورها در وسایل مسافربری که پر سروصدا، سنگین و دارای عملکرد خاص هستند و دارای سرعتی آهسته می باشند کاربرد زیادی ندارد. در حالت کلی این خودروها گرانتر از خودروهای بنزینی هستند . موتورهای دیزلی مدرن راه درازی را به همراه سیستم مستقیم تزریق توربو طی کرده اند و باید تحت فشار قرار بگیرد تا اختلاف بین موتورهای دیزلی و گازوئیلی را مشخص کند. در برخی از کشورها که مالیات سوخت دیزل بسیار ارزانتر از سوخت بنزین است ، خودروهای دیزلی معروف تر می باشند. طرحهای جدیدتر به طور قابل توجهی تفاوت بین سوخت دیزلی و بنزینی را نشان می دهد. آزمایشگاه دیزل BMW در اتریش در مورد توسعه ی خودروهای دیزلی در صدر جهان قرار دارد. بعد از گذشت مدتها و با وجود تعداد اندک خودروهای دیزلی ، مرسدس بنز در قرن ۲۱ با حفظ کیفیت بالا به خودروهای دیزلی پیوست.
کاربرد در آسمان
تا اواخر دهه ی ۱۹۳۰ تعداد کمی از هواپیماها از موتورهای دیزلی استفاده می کردند. موتورهای دیزلی جدید قدرت بیشتری در مقایسه موتورهای جرقه ای دارند و بهره وری سوخت آنها بالاتر است. دستگاههای قدیمی از سیستم جرقه زنی الکتریکی ، تزریق سوخت و سیستم پیچیده ی مدیریت موتور استفاده می کردند که به مراتب کار آنها را از هواپیماهای جرقه ای آسان تر می کرد. هزینه ی سوخت دیزلی در مقایسه با سوخت بنزینی منجر به استفاده ی آنها در هواپیماهای کوچک شد و اکنون چندین شرکت شروع به فروش موتورهای دیزلی برای این منظور کرده اند. کاربرد در آب موتورهای پر سرعت برای تراکتورها، کامیون، قایق های بادبانی ، اتوبوس، ماشینها، کمپرسورها و ژنراتورها استفاده می شده است . بزرگترین موتور دیزل برای برق کشتی ها در آبهای آزاد مورد استفاده قرار گرفت. این موتورر بزرگ نیرویی بیش از ۹۰۰۰۰ کیلووات دارد و با نیرویی به اندازه ۶۰ تا ۱۰۰ دور د دقیه و در حدود ۱۵ متر بلندی شروع به کار میکند.
کاربرد در بیمارستانها
دیزل ژنراتور های پشتیبان برای هر مرکز بهداشتی و یا درمانی ضروری هستند. با توجه به انتقادات صورت گرفته به کارکرد این وسیله ها و موقعیتی که بیماران بیمارستان دارند قطع برق گزینه ی مناسبی نیست. برای سالهای طولانی ، بیمارستان های ارتش و عمومی به دستگاههای مولد برق در زمان قطعی برق نیاز داشته اند و نبود آن برای این مکان ها همچون یک بلای طبیعی است.
نکاتی در مورد دیزل ژنراتور
برای خرید یک دیزل ژنراتور، حتما نکاتی را که در ادامه می آیند به خاطر داشته باشید:
۱- مصرف کم سوخت
برخی از ژنراتورهایی که با سوخت کار می کنند، بیش از حد معمول سوخت مصرف می کنند. ممکن است بگویید دلیل های دیگری نیز باعث افزایش مصرف سوخت می شود؛ بله درست است اما
در یک ژنراتور نو دلیلی برای مصرف سوخت زیاد وجود ندارد و این امر باعث می شود تا هزینه های شما برای تامین سوخت بیش از حد معمول شود.
۲- داشتن کانوپی
کانوپی یک محفظه عایق صدا است که در ژنراتورهایی که صدای بسیار زیادی از خود تولید می کنند، قرار می گیرد. کانوپی می تواند شما را از خطراتی که یک ژنراتور پر سر و صدا ایجاد می کند (مثل کم شنوایی)، نجات دهد.
۳- خاموشی اضطراری
در برخی مواقع که بسیار در ژنراتورها کم دیده شده، ممکن است که دستگاه به اصطلاح قاطی کند و عملکرد درستی نداشته باشد. در این مواقع، وجود یک دکمه یا اهرم خاموشی اضطراری واجب است تا شما را از هزینه های جانبی نجات دهد.
۴- مدل مناسب با مکان
اگر قصد خرید ژنراتور را دارید، باید بدانید که چه ژنراتوری برای مکان شما مناسب است. شما نمی توانید که یک ژنراتور صنعتی را برای استفاده در خانه تهیه کنید. در این زمینه با یک متخصص مشورت کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.