انواع گیج فشار ( Pressure gauge)

فناوری بکار رفته در گیج های فشار بیش از یک قرن است که وجود دارد ، و فشار سنج هنوز هم یکی از رایج ترین روش های اندازه گیری فشار امروزه است. اکثر دستگاههای فشار هنوز لوله ، سوکت و حرکت دنده Bourdon را همراه با یک نشانگر و شماره گیری برای نشان دادن فشار فرآیند در اختیار دارند.

برای اندازه گیری فشار مایعات و فشار گاز می توان از دستگاه های فشار از جمله هیدرولیک و پنوماتیک ، پزشکی ، پمپ ها و کمپرسورها ، کنترل های برودتی ، آب و برق و کنترل گاز استفاده کرد. علاوه بر نشانگر فشار بصری ، برخی از فشارسنج ها برای تهیه خروجی الکتریکی و نظارت بر متغیرهای دیگر مانند دما تنظیم شده اند.

شرکت آرین نور پارس انرژی در راستای مشاوره ، فروش انواع گیج فشار و گیج فشار میلی بار خدمات رسانی میکند.

دسته:

توضیحات محصول

گیج فشار چیست؟  

فناوری بکار رفته در گیج های فشار بیش از یک قرن است که وجود دارد ، و فشار سنج هنوز هم یکی از رایج ترین روش های اندازه گیری فشار امروزه است. اکثر دستگاههای فشار هنوز لوله ، سوکت و حرکت دنده Bourdon را همراه با یک نشانگر و شماره گیری برای نشان دادن فشار فرآیند در اختیار دارند.

برای اندازه گیری فشار مایعات و فشار گاز می توان از دستگاه های فشار از جمله هیدرولیک و پنوماتیک ، پزشکی ، پمپ ها و کمپرسورها ، کنترل های برودتی ، آب و برق و کنترل گاز استفاده کرد. علاوه بر نشانگر فشار بصری ، برخی از فشارسنج ها برای تهیه خروجی الکتریکی و نظارت بر متغیرهای دیگر مانند دما تنظیم شده اند.

 

نکات مهم در انتخاب گیج فشار

در هنگام انتخاب فشار سنج برای یک برنامه باید چندین فاکتور در نظر گرفته شود.

اولین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد مهندسی و طراحی سیستم مورد نیاز از جمله فاکتورهای هزینه و ایمنی و همچنین میزان دقت لازم است. گیج های فشار با دامنه های مختلف دقت از ۲۵/۰ ، ۵ ۵ ، ۱ ± ، ۱.۵ ± و ۲ تا ۲.۵ درصد در دسترس هستند. گزینه های مقیاس های مختلف برای بسیاری از محدوده های مقیاس تک و دو وجود دارد. سطح دقت لازم برای سیستمهای تازه طراحی شده ممکن است متفاوت از اجزای جایگزین باشد.

در مورد دقت گیج  فشار الزامات مهندسی نیز به کار می رود. دقت بالاتر اندازه گیری شماره گیری بزرگتر را برای نمایش افزایش مقیاس فشار کوچک و قابل خواندن نشان می دهد ، بنابراین ممکن است فضا مورد توجه باشد. علاوه بر این ، توانایی کاربر یا اپراتور برای خواندن مقیاس از راه دور ممکن است عاملی باشد بسته به شرایط بدنی سیستم یا برنامه. انتخاب دامنه فشار سنج همچنین باید از مقیاس دیدنی موردنیاز ، مقیاس قابل خواندن مطلوب را مجاز سازد.

برای انتخاب محدوده فشار صحیح برای سنج ، در آنجا فشار پویا با پالس و پتانسیل وجود دارد ، یک فشار تمام عیار را انتخاب کنید که فشار عملیاتی در نیمه وسط (۵۰ تا ۷۵ درصد) از مقیاس رخ دهد تا فشار وارد شود. نوسانات به دلیل ضربان و فشار سنبله در سیستم است.

مانومتر

سایر ملاحظات مهندسی عبارتند از: شرایط فشار بیش از حد و از بین رفتن دقت سنجش. سیال های فرآیند عموماً از طریق سیستم لوله کشی با فشار نسبتاً بالایی جریان می یابند ، و اغلب گیج های فشار با فشار به آن فشار داده می شوند که نظارت بر روند کار انجام می شود. هنگام روشن یا خاموش شدن پمپ ها ، یا شیر ها باز یا بسته می شوند ، می تواند بروز کند و سیال از طریق لوله عبور کند و باعث ایجاد سنبله در فشارسنج شود ، که می تواند به گیج فشار آسیب برساند. برای جلوگیری از این امر ، باید از فشار سنج استفاده شود تا فشار و شوک  در سیستم را به خود اختصاص دهد. برای محافظت از شرایطی که احتمالاً شوک رخ می دهد ، می توان از محافظ های فشار بیش از حد مانند اسنابر یا ولو استفاده کرد.

دقت سنج نیز می تواند تحت تأثیر تغییرات دما باشد. به طور کلی ، برای هر تغییر ۱۸ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتیگراد) در دمای که درجه سنج از آن کالیبره شده است ، کاربر می تواند ۰.۴٪ error خطای اضافی را تجربه کند. علت آن تغییر در خاصیت ارتجاعی یا میزان بهار عنصر لوله بوردون با درجه حرارت است. در حالی که دور زدن تأثیر دمای محیط کار دشوار است ، می توان به تأثیر دمای فرایند پرداخت. در سرویس بخار ، روش معمول نصب سیفون های سیم پیچ یا سیفون های رنگارنگ برای اتلاف گرمای فرایند است. روش معمول دیگر نصب یک مهر و موم دیافراگم با مویرگ برای جدا کردن سنج از منبع گرمای زیاد است. گزینه های بسیاری با مایع پر کردن در سیستم مهر و موم و مقاومت در برابر درجه حرارت تا ۶۰۰ درجه فارنهایت موجود است. در شرایط محیطی بسیار سرد ، بسیاری از کاربران برای گرم کردن سازهای ردیابی از طریق ردیابی برقی یا بخار انتخاب می کنند. فرآیند و دمای محیط هنگام انتخاب و استفاده از فشارسنج ها ملاحظات مهمی است. برای پرداختن به افراط های دما ، گزینه های نصب بسته به دامنه دمای کارکرد ممکن است در نظر گرفته شود. از مهر و موم های دیافراگمی ، مویرگ ها ، عناصر خنک کننده و سیفون های بخار رنگدانه ای می توان برای اتلاف گرما و محافظت از ابزار استفاده کرد.

یکی دیگر از علل احتمالی خرابی سنج ، خوردگی است. لوله سنج بوردون با استفاده از مواد شیمیایی خورنده در محیط یا محیط می تواند تضعیف شود. این ممکن است به عنوان نشت سوراخ یا نارسایی زودرس خستگی به دلیل ترک استرس رخ دهد. بنابراین ، آگاهی از سازگاری شیمیایی رسانه ها با مصالح سنج و مصالح ساختمانی بسیار مهم است. مهر و موم های دیافراگم همچنین می توانند برای محافظت از سنج از رسانه استفاده شوند.

لرزش می تواند تأثیر معنی داری بر عملکرد سنج داشته باشد. لرزش به دلیل پمپ ها ، موتورها و سایر تجهیزات چرخشی می تواند باعث سایش بیش از حد و خرابی زودرس احتمالی قطعات داخلی یک فشارسنج شود که شامل لوله بوردون و مکانیسم حرکت یا چرخ دنده می شود. لرزش همچنین در خواندن دقیق سنج به دلیل نوسان نشانگر باعث ایجاد مشکل می شود. یکی از شایع ترین دلایل خرابی فشار سنج ، قرار گرفتن در معرض لرزش مداوم است. بیشترین راه حل استفاده از دستگاه فشار مایع پر است. مایع پر انتخاب گلیسیرین یا سیلیکون است. سنجهای پر از مایع نه تنها نوسانات اشاره گر را نشان می دهند بلکه برای محافظت و روانکاری حرکت دنده داخلی نیز کمک می کنند.

دستگاه های فشار در انواع اتصالات فرآیند ، اندازه و سبک های نصب کیس در دسترس هستند. اتصال فرایند مناسب بسته به نیاز سیستم و برنامه باید مشخص شود.

 

گیج فشار لوله بوردون

یک عنصر اندازه گیری الاستیک (دایره ای) (لوله بوردون) در یک سوکت لحیم جوش داده می شود. تغییر فشار باعث می شود تا عنصر اندازه گیری دچار فشردگی شود. این انحراف از انتهای آزاد لوله بوردون متناسب با فشار اعمال شده است و به یک حرکت چرخشی منتقل می شود.

این حرکت دارای یک اشاره گر است و فشار را بر روی شماره گیری با زاویه ۲۷۰ درجه نشان می دهد. دستگاه های اندازه گیری لوله بوردون برای اندازه گیری فشار زیاد تا ۱۰۰۰ بار و خلاء تا -۱ بار برای گازها ، بخار و مایعات استفاده می شوند. دقت بین ۰٪ ۱٪ و ۲ ±٪ از انحراف کامل در مقیاس است. جنس لوله بورد در گیج فشار، می تواند از برنج ، استیل ضدزنگss316  یا مونل ساخته شود. دمای محیط برای گیج های فشار باید در بازه -۴۰ … + ۶۰ ° C باشند؛ و برای دمای فرایند ​​با متریال برنجی به طور متوسط حدود  ۶۰ درجه سانتیگراد است و برای دمای بالا تر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد باید از متریال استنلس استیل استفاده کرد .

گیح فشار لوله بردون

گیج فشار دیافراگمی

گیج فشار دیافراگمی ، یک دیافراگم نازک ، که بین دو فلنج ثابت قرار گرفته است. دیافراگم با فشار فرآیند از یک طرف بارگیری می شود و به راحتی از حالت عادی خود منحرف می شود. این روش متناسب با فشار اعمال شده است و به یک حرکت چرخشی منتقل می شود. حرکت دارای یک اشاره گر است و فشار را بر روی شماره گیری با زاویه ۲۷۰ نشان می دهد. برای اندازه گیری فشار تا ۴۰ bar و خلاء تا -۱ بار برای گازها ، بخار و مایعات از گیج فشار دیافراگمی استفاده می شود.

دقت آن ۱،۶٪ پوند از انحراف کامل در مقیاس است. این دیافراگم با استفاده از فویل های ساخته شده از جنس  Tantalum ، Hastelloy C و غیره یا پوشش PTFE در برابر محیط خورنده محافظت می شود. قسمت اتصال با مواد مناسب ، یعنی SS 316L ، PP ، PVC ، PVDF و غیره ساخته می شود و یا محافظت می شود. فشار سنج دیافراگمی فلنجی برای اندازه گیری  ماده چسبناک ، تبلور و مواد جامد  مناسب است. دستگاه گیج فشار دیافراگمی را می توان با ایمنی اضافه بار به راحتی تهیه کرد.

دمای محیط باید -۲۰ … + ۶۰ ° C باشد؛ درجه حرارت متوسط ​​بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد نیست.

 

گیج فشار کپسولی

در گیج فشار کپسولی  از دو دیافراگم نازک ،متمرکز تشکیل شده است که با هم جوش داده شده یا لحیم شده اند. تغییر فشار در کپسول باعث تغییر شکل الاستیک در هر دو طرف عنصر اندازه گیری می شود. حرکت عنصر اندازه گیری متناسب با فشار اندازه گیری شده است. با استفاده از یک حرکت دنده به یک اشاره گر منتقل می شود و روی یک شماره گیری با زاویه ۲۷۰ درجه نشان داده می شود.

گیج های فشار کپسولی برای اندازه گیری مقادیر کم مثبت یا منفی تا ۶۰۰ mbar استفاده می شوند. دقت آن ۱،۶٪ پوند از انحراف کامل در مقیاس است. این کپسول از برنج یا SS316 ساخته شده است. و فقط برای اندازه گیری گازها استفاده می شود دمای محیط باید -۲۰ … + ۶۰ ° C باشد؛ درجه حرارت متوسط ​​از + ۱۰۰ درجه سانتیگراد بالاتر نباشد.

گیج فشار کپسولی

گیج فشار با کمیکال سیل

گیج فشار با کمیکال سیل بروی یک دیافراگم قرار می گیرد دیافراگ سیل شامل یک حفره تعریف شده است که با یک دیافراگم نازک و الاستیک بسته خواهد شد. حجم بین این دیافراگم و لوله بوردون پس از تخلیه کامل هوا با یک مایع انتقال پر خواهد شد. هنگامی که فشار اعمال می شود ، دیافراگم الاستیک فشار اعمال شده را با استفاده از این مایع منتقل می کند ، ا لوله بوردون فشار اندازه گیری را با استفاده از حرکتی روی شماره گیری با زاویه ۲۷۰ درجه منتقل می کند. به دلیل پر شدن مایع ، اتصال بین سیل باید بسته باشد. دیافراگم سیل را می توان در اشکال و انواع مختلفی تهیه کرد.

برای اندازه گیری فشار از -۱ بار تا ۱۰۰۰ بار می توان از گیج فشار کمیکال استفاده کرد. دقت آن ۱،۰٪ پوند از انحراف در مقیاس کامل است. گیج فشار کمیکال سیل  عمدتا در فضای باز استفاده می شوند زیرا هیچ خطر یخ زدن وجود ندارد. یگیج فشار کمیکال سیل فلنجی برای مواد چسبناک ، تبلور و مواد جامد  مناسب است. ازاز کمیکال سیل مسطح برای اندازه گیری فشار آزاد از حجم مجاز استفاده می شود. می توان از کمیکال سیل و قطعات اتصال دهنده از مواد مقاوم در برابر محیط خورنده استفاده کرد. برای کاربردهای خاص می توان یک لوله کپیلری انعطاف پذیر بین کمیکال سیل و دستگاه اندازه گیری نصب کرد.

 

گیج اختلاف فشار

گیج اختلاف فشار یک محفظه فشار با یک دیافراگم نازک از هم جدا می شود. این دیافراگم تحت فشار استاتیک از هر دو طرف و علاوه بر این از یک محفظه با فشار اندازه گیری قرار دارد. دیافراگم اختلاف فشار حرکت مقدار مثبت یا منفی را روی شماره گیری با زاویه ۲۷۰ درجه نشان می دهد. برای اندازه گیری گازها و مایعات از گیج اختلاف فشار استفاده می شود. ا اکثریت ۱.۶ ± از انحراف کامل در مقیاس است. دمای محیط باید -۲۰ … + ۶۰ ° C باشد؛ درجه حرارت متوسط ​​بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد نیست.

گیج اختلاف فشار

گیج فشار مطلق با دیافراگم

گیج فشار مطلق با دیافراگم از این نوع گیج برای اندازه گیری فشارها استفاده می شود ، مستقل از هرگونه تغییر در فشارهای جوی. یک محفظه فشار با یک دیافراگم نازک از هم جدا می شود. محفظه ای که فشار اندازه گیری نشده باشد ، به خلاء مطلق تخلیه می شود. این خلاء (= نقطه صفر مطلق) به عنوان فشار مرجع شناخته می شود. دیافراگم با فشار اندازه گیری بارگیری می شود و به راحتی از حالت طبیعی خود منحرف می شود ، بنابراین فشار را از طریق زیر حرکت به حرکت منتقل می کند. سنجهای فشار مطلق برای اندازه گیری گازها و مایعات استفاده می شوند. اینها همچنین می توانند پرخاشگر باشند. اکثریت ۱.۶ ± از انحراف کامل در مقیاس است. دمای محیط باید -۲۰ … + ۶۰ ° C باشد؛ درجه حرارت متوسط ​​بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد نیست.

 

گیج دما بی متال

گیج دما بی متال عنصر اندازه گیری شامل دو ، نوارهای فلزی با هم جوش داده شده است. نوارها دارای ضرایب مختلف انبساط حرارتی هستند. عنصر اندازه گیری سیم پیچ در انتهای ساقه ثابت است. طرف دیگر به محور اشاره گر متصل می شود. این فلز در صورت تغییر دما باعث کشش یا خم شدن خود می شود و باعث می شود تا عنصر سیم پیچ به یک چرخش تبدیل شود. این حرکت متناسب با تغییر دما است و بر روی شماره گیری مشخص می شود. دماسنجهای شماره گیری دو فلزی برای درجه حرارت از – ۵۰ درجه سانتیگراد تا +۵۰۰ درجه سانتیگراد استفاده می شوند .عملکرد ۱،۶٪ پوند از انحراف کامل در مقیاس است.

گیج فشار بی متال

ترمومتر جیوه ای

ترمومتر جیوه ای اصل اندازه گیری مبتنی بر گسترش دمای حجمی مایع پر کننده در لوله شیشه ای است. گسترش مایع پر کننده در مقیاس نشان داده شده است. دماسنج های شیشه ای جیوه ای برای دما از -۶۰ درجه سانتیگراد تا ۶۰۰+ درجه سانتیگراد استفاده می شوند .عملکرد ۱،۶٪ پوند از انحراف کامل در مقیاس است.

 

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “انواع گیج فشار ( Pressure gauge)”