انواع دیتالاگر (Data Logger)

دیتالاگر یا ثبت کننده داده یک ابزار فشرده به همراه باتری است که به یک ریزپردازنده داخلی، ذخیره ساز داده ها و یک یا چند سنسور یا پورت های سنسور مجهز شده است.

دیتالاگر ها می توانند در محیط های مختلف برای ثبت اندازه گیری ها در فواصل زمانی تعیین شده تا چند سال بدون مراقبت در یک زمان نصب شوند.

بسته به نوع دیتالاگرها اندازه گیری ها می تواند شامل دمای هوا، رطوبت نسبی، جریان AC/DC، ولتاژ، فشار تفاضلی، شدت نور، دمای آب، سطح آب، اکسیژن محلول و … باشد.

یک دیتالاگر می تواند یک دستگاه واحد و مستقل باشد که در کف دست جای می گیرد یا یک ابزار جمع آوری داده چند کانالی (چند ورودی و خروجی) مجهز به یک یا چند سنسور خارجی می باشد.

شرکت آرین نور پارس انرژی در راستای مشاوره و فروش انواع دیتالاگر خدمات رسانی میکند.

دسته:

توضیحات محصول

دیتالاگر چیست؟

دیتالاگر یا ثبت کننده داده یک ابزار دقیق فشرده به همراه باتری است که به یک ریز پردازنده داخلی، ذخیره ساز داده ها و یک یا چند سنسور یا پورت های سنسور مجهز شده است.

دیتالاگر ها می توانند در محیط های مختلف برای ثبت اندازه گیری ها در فواصل زمانی تعیین شده تا چند سال بدون مراقبت در یک زمان نصب شوند.

بسته به نوع دیتالاگرها اندازه گیری ها می تواند شامل دمای هوا، رطوبت نسبی، جریان AC/DC، ولتاژ، فشار تفاضلی، شدت نور، دمای آب، سطح آب، اکسیژن محلول و … باشد.

یک دیتالاگر می تواند یک دستگاه واحد و مستقل باشد که در کف دست جای می گیرد یا یک ابزار جمع آوری داده چند کانالی (چند ورودی و خروجی) مجهز به یک یا چند سنسور خارجی می باشد.

 

چگونه می توان از یک دیتالاگر استفاده کرد ؟

ابتدا با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل به دیتالاگر متصل شوید و سپس تعیین کنید که چگونه می خواهید لاگر را پیکربندی کنید (چه سنسورهایی برای نمونه، چگونگی شروع لاگرتان و چگونگی توقف آن و …) سپس لاگر را در موقعیت انتخاب شده نصب کنید جایی که در اندازه گیری زمان را ثبت کرده و آن را در حافظه ذخیره می کند.

بعد از دوره مانیتورینگ مورد نظر مجددا به لاگر متصل شوید و دوباره از نرم افزار برای خواندن داده ها و نمایش اندازه گیری ها در نمودارهایی که پروفیل ها در طول زمان نشان می دهد، استفاده کنید .

انواع دیتالاگر

دیتالاگرها کجا استفاده می شوند؟

دیتالاگرها در محدوده وسیعی از محیط های داخلی، فضاهای باز، زیر آب و محیط های تحت کنترل دما خصوصا در جاهایی که داده ها مورد نیاز هستند ، استفاده می شوند.

 

چهار نوع اصلی دیتالاگرها عبارتند از :

۱- دیتالاگرهای USB  مستقل

۲- دیتالاگرهای فراهم شده با بلوتوث کم انرژی (BLE)

۳- سیستم های مبتنی بر وب

۴- سنسورهای بی سیمی

USB data loggers

Bluetooth Low Energy -enabled loggers

Web-based data logging systems

Wireless sensors

دیتالاگر USB

۱ – دیتالاگرهای USB مستقل فشرده و متراکم، قابل استفاده مجدد و قابل حمل هستند و هزینه کم و راه اندازی و نصب آسانی دارند.

مدل های سنسور داخلی برای مانیتورینگ در محل دیتالاگر استفاده می شوند در حالی که مدل های سنسور خارجی ( با کانال های ورودی انعطاف پذیر برای طیف وسیعی از سنسورهای خارجی ) می تواند برای مانیتورینگ با مقداری فاصله از دیتالاگر استفاده شود.

این دیتالاگرهای USB مستقل با یک کامپیوتر از طریق یک رابط USB ارتباط برقرار می کنند.

اما برای راحتی بیشتر یک دستگاه شاتل داده، می تواند برای بارگیری داده ها از دیتالاگر برای انتقال به یک کامپیوتر استفاده شود.

۲- دیتالاگرهای BLE نیز فشرده، قابل استفاده مجدد ، قابل حمل، آسان برای نصب و مزیت دیگر قادر به اندازه گیری و انتقال داده ها به صورت بی سیم به دستگاه های تلفن همراه در محدوده ۱۰۰ فوت است. این لاگرها به ویژه در برنامه های کاربردی در جاهایی که مناطق دسترسی محدود بوده یا به سختی قابل دسترس است مفیدند.

همچنین بدون صدمه به لاگر می توان از یک تبلت یا تلفن همراه برای مشاهده داده ها در نمودارها، بررسی وضعیت های عملیاتی، به اشتراک گذاری فایل های داده و ذخیره داده ها استفاده کرد.

۳-  سیستم های دیتالاگر مبتنی بر وب می توانند با انواعی از سنسورهای خارجی و انتقال داده های جمع آوری شده به یک سرور وب ایمن برای دسترسی به داده ها پیکر بندی شوند.

۴- سنسورهای بی سیم داده ها را از ده ها نقطه به یک کامپیوتر مرکزی یا دروازه با حذف نیاز به بازیابی دستی و بارگیری اطلاعات از دیتالاگرهای شخصی انتقال می دهند.

 

انواع دیتالاگر ها 

۱- دیتالاگر دما :

اندیکاتورها و ثبت کننده های دما ابزار مهمی برای نگهداری زنجیره هستند.

یک دیتالاگر دما ، دما را در سرتاسر مراحل نقل و انتقال و بررسی زنجیره کنترل می کند و در صورت وقوع یک واقعه مرتبط با دما هشدار می دهد و این باعث می شود تا اقدامات قبل از آسیب رسیدن به محصول انجام شود.

این نوع دیتالاگرها اغلب برای کنترل و مانیتورینگ در صنایع زنجیره ای و همچنین در جمع آوری داده های دمایی در شرایط مختلف کاری استفاده می شوند.

دیتالاگر دما و رطوبت

۲- دیتالاگرهای رطوبت :  

همراه با دیتالاگرهای دما، اغلب دیتالاگرهای رطوبت در محیط های حساس به دما مانند اتاق های کالیبراسیون ، انبارهای کالا ، گلخانه ها استفاده می شوند.

این نوع از دیتالاگرها به طور ویژه از سنسورهایی ساخته می شوند که سطوح رطوبت محیطی را اندازه می گیرد و در وقوع ناهنجاری به موقع هشدار می دهد.

 

۳- دیتالاگرهای فشار :

دیتالاگرهای فشار در انواعی از تنظیمات برای اندازه گیری فشار گازها یا مایعات استفاده می شوند.

آنها همچنین برای متغیرهایی مانند جریان گاز یا مایع، سطوح آب، ارتفاع و سرعت مورد استفاده قرار می گیرند.

بسته به محیط، یک دیتالاگر فشار ممکن است فشار مطلق و/ یا ورودی پل برای اندازه گیری فشار یا بار را اندازه گیری کند.

همچنین بعضی دیتالاگرها ممکن است داده های مربوط به تکان های سه بعدی را با استفاده از شتاب سنج های داخلی  ثبت کنند .

با توجه به ماهیت محیط زیست دیتالاگرهای فشار به طور کلی برای مقاومت در برابر شرایط خشن و زیر آب طراحی شده اند.

دیتالاگر فشار

۴- دیتالاگر ارتعاشی :

که همچنین به عنوان یک دیتالاگر لرزه ای شناخته می شود.

یک دیتالاگر ارتعاشی ابزاری است که می تواند لرزه ها و ارتعاشات را در یک دوره زمانی اندازه گیری و ثبت کند.

داده ها به صورت دیجیتالی معمولا به فرم شتاب و زمان ارائه می شوند.

سپس ثبت ها برای بررسی و ارزیابی می تواند بازیابی شده و انتقال یابد.

یک دیتالاگر ارتعاشی متشکل از سنسورهایی مانند شتاب سنج ها و همچنین پردازنده ، محیط ذخیره سازی و منبع تغذیه است.

این سنسورهای لرزه برای اندازه گیری اثر فرم کلی موج طراحی شده اند.

 

۵- دیتالاگر RTD :

این نوع دیتالاگر نشانگر دما است که اغلب شامل سیمی ساخته شده از پلاتین، نیکل یا مس است.

این سیم اطراف یک هسته شیشه ای یا سرامیکی پیچ خورده و یک رابطه بسیار دقیق بین مقاومت / دما را قرائت می کند. دیتالاگرهای  RTD قطعه شکننده تجهیزات هستند و معمولا توسط پروب هایی محافظت می شوند.

Vibration data logger

Resistance Temperature Detector

(LOG Resistance Temperature Detector Data Logger (LRTD

 

 

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “انواع دیتالاگر (Data Logger)”